W 2024r. motocykle tankujemy paliwem ? - przeczytaj link .

Nasze maszyny. Tyle z nich radości i tyle problemów...
Awatar użytkownika
SABIX
K.B.M.
Posty: 391
Rejestracja: środa, 2 maja 2012, 19:25
Motocykl: HONDA GL1200 ASPENCADE 1986r.

W 2024r. motocykle tankujemy paliwem ? - przeczytaj link .

Post autor: SABIX »

https://swiatmotocykli.pl/aktualnosci/p ... acje-dane/

lub kopię tekstu z tego linku:

Od stycznia 2024 roku z naszych stacji paliw zniknie 95-oktanowa benzyna z pięcioprocentowym dodatkiem bioetanolu. W jej miejsce pojawi się nowe paliwo E10, mające aż 10% składników pochodzących z pól uprawnych. W mediach pojawiło się wiele ostrzeżeń, że tego typu paliwo nie jest korzystne dla samochodów starszej konstrukcji. Niestety, jak to u nas bywa, całkowicie pominięto kwestię motocykli. Na szczęście rządy innych krajów pomyślały o tej grupie użytkowników dróg. Na podstawie zagranicznych materiałów przygotowaliśmy listę motocykli, które tolerują benzynę E10, a także wyjątków, w których nie powinna być ona stosowana.

Na skróty:

Mniej CO2 i większe spalanie, czyli mydlenie oczu
Trwałość silnika – lepszy gaźnik czy wtrysk?
Korozja i problemy przy zimowaniu
Płacz i płać – PB98 dla starszych sprzętów
Które motocykle nie są przystosowane do paliwa E10?
Aprilia
Benelli
BMW
Derbi
Ducati
Gilera
Harley-Davidson
Honda
Kawasaki
KTM
Kymco
Moto Guzzi
Peugeot
Piaggio
Suzuki
SYM
Triumph
Yamaha


Wprowadzenie benzyny E10 wnika z unijnej dbałości o czyste powietrze i niską emisję CO2. Teoretycznie etanol podczas spalania generuje 65% mniej dwutlenku węgla, co ma się przekładać na przyszły byt naszej planety. Skorzystają też rolnicy, którzy na uprawie roślin pod etanol będą godnie zarabiać. Co więcej, paliwo pozyskane z biomasy jest tańsze od tego tradycyjnego, pochodzącego z ropy naftowej. To tyle, jeśli chodzi o teorię. A teraz przejdźmy do faktów.
Mniej CO2 i większe spalanie, czyli mydlenie oczu

Wspomniane 65% ograniczenia emisji CO2 odnosi się do porównania klasycznej benzyny z bioetanolem. Łatwo obliczyć, że emisja CO2 dla nowej benzyny E10 w porównaniu do E5 zmniejszy się o 3,25%. Może się to wydawać liczbą istotną, ale w odniesieniu do danych o całkowitej emisji CO2 wartości te stają się wręcz śmieszne. W 2020 roku emisja CO2 w Polsce wyniosła nieco ponad 300 milionów ton. Według obliczeń unijnych specjalistów wprowadzenie nowego paliwa w naszym kraju da korzyść rzędu 200 tys. ton, czyli… 0,7%. Ale to nie koniec wątpliwości.

Zwolennicy etanolu podkreślają, że ma on wyższą liczbę oktanową niż benzyna. Nie ma to jednak większych korzyści dla standardowych pojazdów. Tak naprawdę większa liczba oktanowa oznacza możliwość spalania paliwa pod większym ciśnieniem bez efektu spalania stukowego. Dlatego też mający 111 oktanów etanol sprawdza się w sporcie (np. w żużlu czy serii Indy Car). W czym tkwi problem? W tym, że alkohol ma mniejszą kaloryczność, a konkretnie gęstość energii. Standardowa benzyna daje około 46 Mega Jouli na kilogram (MJ/kg). Dla etanolu jest to 30. Jak widać, różnica jest tak duża, że dodatek 10% biokomponentów spowoduje znaczne pogorszenie właściwości paliwa pod tym względem.

W praktyce oznacza to zwiększenie zużycia paliwa od 1 do 3%, choć spotyka się opinie, że w skrajnych przypadkach (np. przy niewłaściwej regulacji gaźnika) może być to nawet 10%! Jednocześnie spalanie nowego paliwa może dać nawet 5% spadku mocy.

Jak wiadomo, większe spalanie oznacza wyższą emisję CO2…
Trwałość silnika – lepszy gaźnik czy wtrysk?

Silnik benzynowy pracuje najlepiej z AFR wynoszącym 14,7. Oznacza to, że do spalenia kilograma paliwa niezbędne jest 14,7 kilogramów powietrza. W przypadku etanolu wartość ta wynosi niecałe 10. Z tego powodu silniki zasilane etanolem muszą mieć zupełnie inaczej dobrany skład mieszanki, co często wiąże się z zastosowaniem nowych, większych wtryskiwaczy. My niestety nie będziemy mieć wyboru. Nowoczesne silniki teoretycznie przystosowane są do paliwa E10, a sonda lambda powinna skorygować dawkę paliwa w czasie pracy w pętli zamkniętej (czyli w czasie stabilnej jazdy, nie w czasie przyspieszania).

W starszych konstrukcjach z wtryskiem paliwa czy z gaźnikami teoretycznie powinno się zwiększyć dawkę paliwa. Znając życie, raczej nikt tego nie będzie robił w silniku przystosowanym do paliwa E10. Nie zmienia to faktu, że obiektywnie patrząc, mieszanka będzie uboższa niż na benzynie E5. A to z kolei, wraz z wyższą temperaturą spalania alkoholu, nie jest korzystne dla silnika. Ucierpieć mogą zawory, ich gniazda, a w ekstremalnych przypadkach także tłoki czy uszczelka pod głowicą.
Korozja i problemy przy zimowaniu

Bioetanol pod wieloma względami ma inne właściwości niż benzyna. Po pierwsze jest on przewodnikiem, po drugie chłonie wodę, a także ma właściwości pro-korozyjne dla wielu materiałów. Działa źle na aluminium, a także niektóre rodzaje gumy i tworzyw sztucznych. A jak wiadomo, tych w motocyklach nie brakuje. Może się zdarzyć, że przewody paliwowe naszego youngtimera zaczną przepuszczać paliwo, a plastikowe pływaki w gaźnikach staną się kruche.

Problemem jest też rozwarstwianie się paliwa. Z czasem (już po trzech miesiącach) cięższy od benzyny etanol może wędrować na dno zbiornika paliwa, zabierając ze sobą całą zgromadzoną wcześniej wodę. W zapomnianych na długo gaźnikach za to pojawi się ciężki do usunięcia osad. Ratunkiem mogą być uszlachetniacze do paliwa, które działają antykorozyjnie, a także wiążą wodę.
Płacz i płać – PB98 dla starszych sprzętów

Rozwiązaniem dla posiadaczy starszych motocykli może być przejście na spełniającą normę E5 benzynę 98-oktanową. W większości przypadków jest to przerost formy nad treścią, a już na pewno większy wydatek. Szkoda, że benzyna PB95 nie będzie nadal występowała w wersji E5, jak ma to miejsce na przykład w Niemczech. Tam czynnikiem mającym zachęcić do korzystania z paliwa E10 jest niższa cena. Znając nasze zwyczaje, wraz z wprowadzeniem większej zawartości bioetanolu nasze wydatki z powodu większego spalania tylko wzrosną.

Które motocykle nie są przystosowane do paliwa E10?

Na stronach rządowych znajdziemy wszelkie informacje na temat samochodów osobowych. Nie ma tam jednak ani jednego zdania na temat motocykli. Na szczęście mamy opracowania zagraniczne, na podstawie których możemy znaleźć interesujące nas informacje odnośnie do większości motocykli. Źródłem niniejszego zestawienia jest holenderska strona www.e10check.nl

Aprilia

Dozwolone E10

Wszystkie pojazdy Aprilia posiadające homologację od 01.01.2011 nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Niedozwolone” podano inaczej.
Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
Aprilia Atlantic 250 – od numeru ramy ZD4SPE0006S000003
Aprilia Atlantic 300
Aprilia Atlantic 400 – od numeru ramy ZD4VLA0028S001970
Aprilia DORSODURO 1200
Aprilia DORSODURO 750 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4SM
Aprilia Mana 850 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RC
Aprilia PEGASO 650 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4VD
Aprilia RS4 125
Aprilia RSV 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RR
Aprilia RSV4 – jeśli numer ramki zaczyna się od: ZD4RKAprilia Scarabeo 125
Aprilia Scarabeo 200
Aprilia Scarabeo 300
Aprilia Scarabeo 400 – od numeru ramy: ZD4VR00068S006174
Aprilia Scarabeo 500 – od numeru ramy: ZD4VRE0038S000006
Aprilia Sportcity 125
Aprilia Sportcity 250 – od numeru ramy: ZD4VBB0046S000001
Aprilia Sportcity Cube 300
Aprilia TUONO 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RR
Aprilia TUONO V4

Niedozwolone E10

Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.
Następujące modele wyprodukowane po 2011 roku również nie nadają się do stosowania paliwa E10:
Aprilia RS50
Aprilia RS 125 – wszystkie silniki 2-suwowe
Aprilia RSV 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od ZD4RP
Aprilia RX 125 – wszystkie silniki 2-suwowe
Aprilia RXV 450/550
Aprilia Shiver 750
Aprilia SL Falco 1000
Aprilia SX 125 – wszystkie modele 2-suwowe
Aprilia TUONO 1000 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZD4RP


Benelli

Dozwolone E10

Wszystkie modele Benelli, począwszy od roku 2018, nadają się do paliwa E10.

Niedozwolone E10

Wszystkie modele Benelli sprzed 2018 roku nie nadają się do paliwa E10.

BMW

Wszystkie modele BMW nadają się do stosowania paliwa E10. Jednakże liczba oktanowa paliwa musi zawsze odpowiadać liczbie oktanowej zalecanej przez producenta, zgodnie z instrukcją obsługi motocykla.

Derbi

Dozwolone E10

Wszystkie pojazdy Derbi posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” podano inaczej.
Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
Derbi GP1 250
Derbi Rambla 250
Derbi Rambla 300


Niedozwolone E10

Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.

Ducati

Dozwolone E10

Pasuje do E10
Ducati Desmosedici 990 RR od 18.05.2007
Ducati Diavel 1198 od 27.10.2010
Ducati Diavel 1198 ABS od 27.10.2010
Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon od 27.10.2010
Ducati Diavel 1198 Diavel Carbon ABS od 27.10.2010
Ducati Hypermotard 1100 od 15.02.2007
Ducati Hypermotard 1100 evo od 02.07.2009
Ducati Hypermotard 1100 evo SP od 29.09.2009
Ducati Hypermotard 1100 S od 15.02.2007
Ducati Hypermotard 1100 S+ od 02.07.2009
Ducati Hypermotard 1100+ od 02.07.2009
Ducati Hypermotard 796 od 02.07.2009
Ducati Monster 1100 od 10.07.2008
Ducati Monster 1100 ABS od 14.10.2009
Ducati Monster 1100 evo z ABS
Ducati Monster 1100 S od 10.07.2008
Ducati Monster 1100 S ABS od 14.10.2009
Ducati Monster 695
Ducati Monster 695 ABS
Ducati Monster 696 od 15.01.2008
Ducati Monster 696 ABS od 14.10.2009
Ducati Monster 796 od 04.02.2010
Ducati Monster 796 ABS od 04.02.2010
Ducati Multistrada 1200 od 04.12.2009
Ducati Multistrada 1200 ABS od 04.12.2009
Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak Edycja Specjalna
Ducati Multistrada 1200 S Sport od 04.12.2009
Ducati Multistrada 1200 S Touring od 04.12.2009
Ducati Streetfighter 1098 od 12.01.2009
Ducati Streetfighter 1098 S od 12.01.2009
Ducati Superbike 1098 R Corse od 30.10.2007
Ducati Superbike 1198 od 03.09.2008
Ducati Superbike 1198 SP od 03.09.2008
Ducati Superbike 848 evo od 20.05.2010


Niedozwolone E10

Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

Gilera

Dozwolone E10

Wszystkie pojazdy Gilera posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” podano inaczej.
Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
Gilera Fuoco 500
Gilera GP 800
Gilera Nexus 125 – od numeru ramy: ZAPM3570000001001
Gilera Nexus 250
Gilera Nexus 300
Gilera Nexus 500 – od numeru ramy: ZAPM3520000001001


Niedozwolone E10

Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.

Harley-Davidson

Dozwolone E10

Wszystkie modele Harley-Davidson, począwszy od roku modelowego 1980, nadają się do stosowania paliwa E10 pod warunkiem, że filtr powietrza, silnik i układ wydechowy są w standardzie.

Niedozwolone E10

Wszystkie modele Harley-Davidson sprzed roku modelowego 1980 lub pojazdy wyposażone w komponenty zwiększające wydajność. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

Honda

Dozwolone E10

Wszystkie modele silników Hondy z wtryskiem, o ile w sekcji „Nieodpowiednie” nie podano inaczej, nadają się do stosowania paliwa E10. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą i sprawdź wnętrze korka wlewu paliwa.
W przypadku silników wyposażonych w gaźnik spalanie paliwa E10 może skutkować gorszymi osiągami lub właściwościami jezdnymi w niskich temperaturach.

Niedozwolone E10

Poniższe modele nie są przystosowane do paliwa E10:
Motorowery <50 cm3:
CB 50 (J), CGM 100, CGM 114, CF 50, CY 50, SH 50 Scoopy, SS 50, Dax, XL 50, Z 50 (J) Monkey, Melody, ZB 50 Monkey, ST50 Dax, MB 50, MBX 50, NSR 50, MT 50, MTx 50, NH 50 Lead do wszystkich modeli z 1989 roku, Vision, SFX 50.
Motocykle/skutery do 125 cm3:
SH 80 Scoopy, MB 80, MBX 80, MT 80, MTX 80, MTX 80 R, MTX 80 RII do modeli z 1980 r., LEAD 80, NSR 125 R, Dax ST70, CY80, CB80N, S90, CB 100, CB 125 (S)/(Twin), SL 125 S, TL 125 S, XL 125, CM 125 C, Lead 125.
Motocykle/skutery o pojemności do 250 cm3:
CM 185, CM 200, XL 185 S, CB 200, CB 250 K/G/Twin/N, CL 250, CJ 250T, XL 250 (S), CB 250 RS, CM 250 C, CB 250, CL 250S, XL 250R, XL 200 R, MTX 200 R, XL 250 R, NX 250 włącznie z modelem z 1989 r., CN 250 włącznie z modelem z 1988 r.
Motocykle/skutery do 500 cm3:
CB 350 (Four), CB 360, CJ 360T, CB 400 Four/N, CB 450 (K), CL 450, CB 500 (T), CX 500, CM 400 T, NS 400 R, CB 1 do wszystkich modeli od stycznia 1988, VFR 400 R do wszystkich modeli od stycznia 1989 r., XL 350 R, CX 500 (C/Turbo/Euro), FT 500, VT 500 (C/E/F/F2), GB 500 do wszystkich modeli od stycznia 1989 r., GL 500 D, CB 450 S, XL 500 (S/R).
Silniki do 750 cm3:
CB 550 (Four/K), CBX 550 (F/F2), VT 600 C z rokiem modelowym 1989, XL 600 (R/LM/RM), XL 600 V z rokiem modelowym 1989, CB 750 Four (K1-K6) , CB 750 Four w jednym (F1), CB 750 F2, CB 750 Cztery (K7), CB 750 K, CB 650, CB 750 F, CB 650 C, CB 750 C, VF 750 Sport, CB 650 SC, VF 750 , GL 650 D, CX 650 (C/E), CBX 650 E, VF 750 F, CX 650 TURBO, CBX 750 F, VFR 750 F do wszystkich modeli od stycznia 1989 r., VT 750 C, VFR 750 R, NTV 650 Revere do wszystkich modeli od stycznia 1988 r., XLV 750 R, NX 650 Dominator z modelem z 1990 r.
Silniki do 1000 cm3:
CBX, GL 1000 Gold Wing, GL 1000 Grand Tourisme, CB 900 (F/F2), CBX, CB 990 F2, VF 1000 (F/F2/R), CBR 1000 F.
Motocykle powyżej 1000 cm3:
GL 1100, CB 1100 (R/F/F2), VF 1100 C, GL 1200 DX.


Kawasaki

Dozwolone E10

Wszystkie motocykle, skutery i skutery wodne Kawasaki produkowane na rynek europejski od 2011 roku nadają się do spalania paliwa E10. A także:
Kawasaki KLX125 – od roku modelowego 2010
Kawasaki D-Tracker 125 z roku modelowego 2010
Kawasaki KLX250 z roku modelowego 2008
Kawasaki Ninja 250R z roku modelowego 2008
Kawasaki Ninja ZX-6R z roku modelowego 2007
Kawasaki ER-6n z roku modelowego 2006
Kawasaki ER-6f z roku modelowego 2006
Kawasaki Versys z roku modelowego 2007
Kawasaki Z750 z roku modelowego 2007
Kawasaki W800 z roku modelowego 2011
Kawasaki VN900 z roku modelowego 2006
Kawasaki Z1000 z roku modelowego 2009
Kawasaki Z1000SX z roku modelowego 2011
Kawasaki Ninja ZX-10R z roku modelowego 2006
Kawasaki ZZR1400 z roku modelowego 2006
Kawasaki 1400GTR z roku modelowego 2008
Kawasaki VN1700 z roku modelowego 2009
Kawasaki VN2000 z roku modelowego 2008
Kawasaki KX65 z roku modelowego 2000
Kawasaki KX85 z roku modelowego 2001
Kawasaki KLX110 z roku modelowego 2002
Kawasaki KX125 z roku modelowego 2003
Kawasaki KX250 z roku modelowego 2004
Kawasaki KX450 z roku modelowego 2006
Kawasaki KLX450 z roku modelowego 2008
Kawasaki Jet Ski STX-15F z roku modelowego 2011
Kawasaki Jet Ski 800 SX-R z roku modelowego 2011


Niedozwolone E10

Wszystkie modele motocykli, skuterów i skuterów wodnych Kawasaki starsze niż 2011 i niewymienione w sekcji „Odpowiednie do E10” nie nadają się do stosowania paliwa E10. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

KTM

Dozwolone E10

Wszystkie motocykle i quady KTM, począwszy od roku modelowego 2000, nadają się do jazdy na paliwie E10.

Niedozwolone E10

Wszystkie pozostałe modele (patrz „Dozwolone E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

Kymco

Dozwolone E10

brak

Niedozwolone E10

Wszystkie modele. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

Moto Guzzi

Dozwolone E10

Wszystkie pojazdy Moto Guzzi posiadające homologację i wydane po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania na paliwie E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” określono inaczej.
Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
Moto Guzzi 1200 Sport – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULP
Moto Guzzi Bellagio – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULY
Moto Guzzi Breva 850/1100/1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULP
Moto Guzzi Griso 1100 – numer ramy: ZGULS00017M1133321
Moto Guzzi Griso 1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULSE – ZGULSG
Moto Guzzi Griso 850 – od numeru ramy: ZGULSB0016M111528
Moto Guzzi Nevada 750 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULM
Moto Guzzi Norge 850/1100/1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULP
Moto Guzzi Stelvio 1200 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGULZ
Moto Guzzi V7 Classic – od numeru ramy: ZGULW0001BM115002
Moto Guzzi V7 Cafè – z numeru ramy: ZGULWA006BM112067
Moto Guzzi V7 Racer – z numeru ramy: ZGULWB00XBM100722
Moto Guzzi California 1100 – jeśli numer ramy zaczyna się od: ZGUKDE – ZGUKDG – ZGUKDH – ZGUKDL – ZGUKDM


Niedozwolone E10

Moto Guzzi Breva 750
Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

Peugeot

Dozwolone E10

Wszystkie skutery Peugeot Motocycles od roku modelowego 2000 nadają się do stosowania paliwa E10.

Niedozwolone E10

Wszystkie modele sprzed roku modelowego 2000 nie nadają się do stosowania paliwa E10. Aby uzyskać najlepszą wydajność, Peugeot Motocycles zaleca benzynę E5 98 do wszystkich swoich skuterów.

Piaggio

Dozwolone E10

Wszystkie pojazdy Piaggio posiadające homologację wydaną po 01.01.2011 r. nadają się do stosowania paliwa E10, chyba że w punkcie „Nieodpowiednie” określono inaczej.
Ponadto odpowiednie są następujące pojazdy sprzed 2011 roku:
Piaggio Beverly 125 – od numeru ramy: ZAPM6910000001001
Piaggio Beverly 250 – od numeru ramy: ZAPM2880000001001
Piaggio Beverly 300
Piaggio Beverly Cruiser 250
Piaggio Beverly Cruiser 500 – od numeru ramy: ZAPM3450000010306
Piaggio Beverly Sport 250 – od numeru ramy: ZAPM2880000001001
Piaggio Beverly Sport 300
Piaggio Beverly Sport 400 – od numeru ramy: ZAPM3440000002740
Piaggio Carnaby
Piaggio Vespa GTS 250
Piaggio Vespa GTS 250 czyli ABS
Piaggio Vespa GTS Super 125 – od numeru ramy: ZAPM4530000001001
Piaggio Vespa GTS Super 300
Piaggio Vespa GTV
Piaggio Vespa LX 125 – od numeru ramy: ZAPM6810000001001
Piaggio Vespa LX 150 – od numeru ramy: ZAPM6820000001001
Piaggio Vespa LXV 125 – od numeru ramy: ZAPM6810200001001
Piaggio Vespa S 125 – od numeru ramy: ZAPM6810100001001
Piaggio Vespa S 125 – od numeru ramy: ZAPM6820100001001
Piaggio X EVO 250
Piaggio X EVO 400
Piaggio X7 250
Piaggio X7 EVO 125 – od numeru ramy: ZAPM62101000001001
Piaggio X8 250
Piaggio X8 400

Niedozwolone E10

Wszystkie motocykle z gaźnikiem o pojemności skokowej 50 cm3 lub mniejszej.
Poniższe modele sprzed 2011 roku również nie nadają się do stosowania paliwa E10:
Piaggio Liberty Post
Piaggio Vespa PX


Suzuki

Dozwolone E10

Wszystkie modele, począwszy od roku modelowego 2002, nadają się do stosowania paliwa E10. Niektóre modele wyprodukowane w latach 1992-2001 przystosowane są również do paliwa E10, jednak informację na ten temat można uzyskać wyłącznie u dealera lub importera.

Niedozwolone E10

Motocykle Suzuki sprzed 1991 roku nie nadają się do spalania paliwa E10. W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

SYM

Dozwolone E10

Pasuje do E10

Wszystkie skutery wyposażone w układ wtryskowy są odpowiednie dla E10. Obejmują one:
SYM MIo 50i (50cc)
MOJE 115i
FIDDLE III 125i
CRUISYM 125i
JOYMAX-Z 125i CBS
CRUISYM 300i
JOYMAX-Z 300i ABS
MAXSYMA 400i
MAXSYM 600i
MAXSYM 500i (TL-500)


Aby uzyskać najlepszą wydajność, SYM zaleca benzynę E5 98 do wszystkich naszych skuterów i motocykli.

Niedozwolone E10

Wszystkie inne modele 50 cm3 z gaźnikiem (ECS) nie nadają się do stosowania paliwa E10. Aby uzyskać najlepszą wydajność, SYM zaleca benzynę E5 98 do wszystkich naszych skuterów i motocykli.

Triumph

Dozwolone E10

Wszystkie modele od roku modelowego 1990 są przystosowane do stosowania paliwa E10.

Niedozwolone E10

Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.

Yamaha

Dozwolone E10

Wszystkie modele Yamaha, począwszy od roku modelowego 1990, nadają się do stosowania paliwa E10.

Niedozwolone E10

Wszystkie pozostałe modele (patrz „Pasuje do E10”). W razie wątpliwości skonsultuj się ze sprzedawcą, zapoznaj się z instrukcją lub wnętrzem korka wlewu paliwa.
Bóg, Honor i Ojczyzna.
Awatar użytkownika
MYCHA
K.B.M.
Posty: 140
Rejestracja: poniedziałek, 4 grudnia 2017, 16:48
Motocykl: BMW R1250 GS 2019r.

Re: W 2024r. motocykle tankujemy paliwem ? - przeczytaj link .

Post autor: MYCHA »

Andrzeju Dziękujemy za super raport👏👏👏
Awatar użytkownika
MESTON
K.B.M.
Posty: 299
Rejestracja: sobota, 4 lipca 2015, 08:43
Motocykl: BMW R1250 GS
Lokalizacja: Skierbieszów

Re: W 2024r. motocykle tankujemy paliwem ? - przeczytaj link .

Post autor: MESTON »

Dobra robota :) :) :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Motocykle”