Obowiązki stowarzyszenia wobec KRS

Formalne i nieformalne grupy motocyklistów
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Obowiązki stowarzyszenia wobec KRS

Post autor: Wielki Brat »

Od dnia 1 stycznia 2001 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186 z późn. zm.). Przepisy te wprowadziły nowe zasady w zakresie rejestrowania działalności podmiotów gospodarczych oraz niektórych innych podmiotów np. fundacji czy stowarzyszeń.
Zgodnie z przepisami ww. ustawy utworzony został jeden rejestr zwany Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS), zastępujący odrębnie funkcjonujące dotychczas rejestry, do których w przeszłości wpisywano ww. podmioty.
Rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe, nazywane też sądami rejestrowymi.
KRS pełni bardzo istotne funkcje:
- jest źródłem informacji o statusie prawnym wszystkich podmiotów do niego wpisanych (np. o osobach uprawnionych do reprezentowania danego podmiotu, miejscu siedziby itd.);
- legalizuje działalność podmiotów prawnych objętych obowiązkiem wpisu w Rejestrze w ten sposób, że dopiero wpis do KRS pozwala na dalsze funkcjonowanie danego podmiotu!


Ponadto warto wiedzieć, że:
- zgodnie z art. 17 § 1 ustawy o KRS domniemywa się, że dane wpisane do Rejestru są prawdziwe,
- podmiot obowiązany do złożenia wniosku o wpis do Rejestru/zmianę wpisu do rejestru nie może powoływać się wobec osób trzecich działających w dobrej wierze na dane, które nie zostały wpisane do Rejestru lub nie zostały z niego wykreślone!

Z powyższego wynika, jak ważną kwestią jest zapewnienie aktualności wpisów w Rejestrze!

Zgłoszeniu do KRS podlegają wszystkie przypadki tworzenia podmiotów, które podlegają zarejestrowaniu. Ponadto zarejestrowany w KRS podmiot zobowiązany jest zgłaszać wszelkie przypadki zmiany danych w nim już wpisanych (np. wyboru nowych władz stowarzyszenia - konieczne dołączenie do wniosku dokumentu potwierdzającego wybór nowych władz, np. uchwały Walnego Zgromadzenia Członków)!
Wniosek o wpis/zmianę wpisu do KRS powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu (art. 22 ustawy o KRS).

Z uwagi na wnioskowy charakter wpisów w KRS ustawodawca przewidział szereg instrumentów mających na celu przymuszenie właściwych osób i podmiotów do złożenia odpowiedniego wniosku:
- zgodnie z art. 24 ustawy o KRS w razie stwierdzenia przez sąd rejestrowy, że wniosek o wpis do Rejestru lub dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo upływu terminu, wzywa się obowiązanych do ich złożenia, wyznaczając dodatkowy 7-io dniowy termin, pod rygorem zastosowania grzywny. W razie niezastosowania się do ww. wezwania, sąd nakłada grzywnę na obowiązanych. Grzywna ta może być wysoka (choć początkowo nie może przekroczyć kwoty 10 000 zł); jeżeli okaże się nieskuteczna – może być ponawiana (gdy dwukrotne wymierzenie grzywny nie przyniosło efektu, sąd rejestrowy może ponawiać grzywnę już bez ograniczenia kwotowego (art. 24 § 1 i 2 w zw. z art. 1052 i art. 1053 Kodeksu postępowania cywilnego).
- jeżeli środki prawne, o których mowa powyżej, nie spowodują złożenia wniosku o wpis lub dokumentów, których złożenie jest obowiązkowe, a w KRS jest zamieszczony wpis niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy, sąd rejestrowy jest uprawniony do wykreślenia wpisu z urzędu lub może ustanowić dla takiej osoby prawnej kuratora, który może podjąć czynności zmierzające do likwidacji osoby prawnej.

Ważny dla stowarzyszeń zapis zawiera również art 31 ustawy z dnia 07-04-1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) który mówi, że sąd rejestrowy na wniosek organu nadzorującego wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia gdy liczba członków zmniejszyła się poniżej liczby wymaganej do jego założenia.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kluby i organizacje motocyklowe”