Teraz jest niedziela, 22 lipca 2018, 11:26
Full Width Fixed Width

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 6 października 2009, 22:53 
Offline
Zwykły forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 18 lipca 2007, 12:36
Posty: 259
Lokalizacja: Międzyrzec Podlaski
no właśnie chodzi mi o to jakie części z Wfm możemy śmiało zastosować w remontowanej shl, bez obawy ze zostana rozpoznane jako nie oryginalne..
Żaba puszka(jezeli starsza wfm) sie zgadza kartery tyż.
No ale przydalby sie jakis ktuś kto by nas totalnie oswiecił.


 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 10 października 2009, 23:38 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): niedziela, 13 września 2009, 10:21
Posty: 11
Lokalizacja: Łuków
O różnicach pomiędzy SHL M04 a WFM można długo sie rozpisywać. Natomiast o identycznych częściach bądż do złudzenia podobnych krócej, gdyz jest tego dużo, dużo mniej i głównie z pierwszego wypustu WFM, właśnie takiej jak ma Żaba. Należy również zauważyć, że SHL-M04 różniły się miedzy sobą, tj w zależności od roku produkcji i miejsca wyprodukowania (Kielce, Warszawa). Do wersji warszawskiej pasuje jeszcze tylna lampka tz łezka. Kielecka ma popularnie zwagego nochala czyli jest troche większa i dłuższa. Można tez do warszawskiej załozyć rolgaz z pierścieniem niedzielonym i gumami z wzorem przeciągniętej kratki. Z powodzeniem można zapożyczyć korek zbiornika paliwa, choc prawdopodobnie do 53 r wychodziły korki bez miarki na olej. Z drobiazgów moga jeszcze pasować klamerki do przykręcenia zbiornika paliwa no i by było jak w oryginale filcowe podkładki. Najlepiej by było gdybyś naocznie porównał sobie te dwa modele. Ja mam SHL z 54 r i WSK z 1960 r (kilkoma szczególami różni sie od WFM). Gdy bedziesz w Łukowie to zapraszam.


 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 18 stycznia 2010, 20:14 
Offline
Zwykły forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 18 lipca 2007, 12:36
Posty: 259
Lokalizacja: Międzyrzec Podlaski
Z chęcią bym skorzystał.

A teraz jeszcze jedno pytanie

Czy ktoś się orientuje róznicami w lampie przedniej??
marka klosza wymiary?? i inne otwory na kable?


 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 18 stycznia 2010, 21:56 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 29 grudnia 2009, 21:41
Posty: 49
Motocykl: Jawa 350
DOKŁADNY OPIS MOTOCYKLA MARKI shl M0... który wyczerpie ten temat.

Kilka lat temu przy odbudowie własnej M04 znalazłem stronę, która obrazowo pokazywała wszystkie (!!!) różnice pomiędzy częściami poszczególnych modeli SHL a WSK/ WFM (kilku detali brakuje). Dzięki temu wiedziałem co kupić na Allegro aby nie zostać oszukanym.

Jeśli ktoś chciałby pełną wersję wraz z dokładnymi zdjęciami pod każdym "rozdziałem" to proszę o mejla. Wyśle dobre zestawienie w WORDzie.

-------------------------------------------------------



Motocykl SHL 125 (czyli M02-05) jest wyposażony w jednocylindrowy silnik S-01(montowany również początkowo w najstarszych WFM-kach), który jest często brakującym elementem w naszych SHL-kach. Podczas kupna M04 bardzo często zdarza się, że silnika nie ma w ogóle, albo jest zastosowany silnik od WFM M06, lub (co gorsze) od WSK-i.

Oryginalny w 100% silnik do SHL M04 powinien posiadać użebrowanie na karterach, na prawym deklu powinien widnieć napis WFM 125 w kółku, lub PZL z wizerunkiem lecącego ptaka (dla starszych egzemplarzy silnika). Cylinder jest również ważną rzeczą, nie ma on centralnie umieszczonego kanału wydechowego, jest on przesunięty lekko w prawo. Różnica ta jest o tyle istotna gdy mamy rurę wydechową od WFM, po prostu nie będzie ona pasowała do cylindra. Ponadto “garnuszek” ma ładne, zwężające się ku tyłowi żeberka, natomiast pomiędzy nimi widać szpilki silnika (warto je wychromować, poprawiają one wizerunek). Kolejną rzeczą, niewidoczną z zewnątrz jest iskrownik-prądnica, która powinna być o mocy 17W (w WFM były 28W).

Według katalogu części w silnikach montowano aż trzy rodzaje gaźników: Zenith, Jikov, oraz robiony na licencji polski G16 (niektóre źródła podają, że początkowo stosowano oryginalne gaźniki AMAL). Warto jeszcze wiedzieć, że na gaźnikach G16 z boku pod malutką śrubeczką jest wybita data, na podstawie tego można stwierdzić czy mamy do czynienia z SHL, czy WFM.

Silnik na zdjęciach jest wizualnie w 100% oryginalny, więc można prześledzić wzrokiem co mamy jeszcze nieoryginalne w swoim silniku.

Rama
Motocykl SHL M04 jest wyposażony w podwójną, zamkniętą ramę wykonaną z ceowników do której przykręcano, lub spawana główka. Tak więc na wstępie dowiadujemy się, że istniały dwa rodzaje ramy, które różnią się lekko budową w okolicy główki. Pierwszy rodzaj z przykręcaną główką to pewnie jeszcze pozostałość z SHL 98, ale nieco zmodyfikowana. SHL-ki z pierwszych lat produkcji miały w główce dodatkową smarowniczkę. Później już z niej zrezygnowano, ale niestety nie wiem kiedy. Główka posiadała ważną informację, otóż wybity był na niej numer seryjny, który uległ zmianie, gdy produkcję przeniesiono do Warszawy. Zaczęto wybijać przed nim literkę "W". Wczesne modele posiadały cztery nity w okolicach tylnego koła. Potem zrezygnowano z nich, ale nadal pozostał jeden z nich.
Jak mi się wydaję pod koniec 1953 roku, główka była już przyspawana na stałe do ramy. Numerek z literką "W" powędrował na przednią prawą belkę ramy (zaraz pod tabliczką znamionową), a na główce wybijano numer ramy (na tym etapie znikły wszystkie nity w okolicy koła). Większość osób uważa, że rama ze spawaną główką jest od modelu M05, ale widziałem wiele M04 z takową ramą (na tabliczce było napisane M04, a numery się zgadzały). Tak więc jeżeli ktoś posiada takową M04, to niech nie słucha opnii na temat, że jego rama jest nie oryginalna.
Tak na marginesie. Czy ramy były dobrze wykonane? Mój kolega w swojej SHL-ce miał obluzowanych kilka nitów. Ja natomiast mam przyspawaną, wręcz po kowalsku, całą półkę dolną ramy, czyli ktoś kiedyś musiał jakoś ją oderwać. Mało tego. Blacha opierająca się na bokach (okolice podnóżków) jest przyspawana na odwrót. Te przypadki mogą być zbiegiem okoliczności, lub bublem wydanym przez fabrykę.

Koła
Oryginalne koła to kolejne części, których brakuje prawie tak często jak przełącznika świateł, albo są zamontowane koła (szczególnie tylne) od WFM. I podobnie jak z ramą, historia się powtarza-były dwa rodzaje.
Jeżeli ktoś ma ramę z przykręcaną główką, to powinien mieć tylną piastę nitowaną, a przednia musi mieć tak zwaną trójramienną gwiazdkę po stronie wewnętrznej, a pod oprawą szczęk hamulcowych estetyczny opływowy kołnierzyk. Natomiast koła odpowiednie do spawanej ramy różnią się tym, że tylna piasta jest spawana (nie widać u niej tych dużych nitów), a przednia nie ma potrójnego wcięcia (ale również ma kołnierzyk).

Aby koła były oryginalne muszą jeszcze posiadać oryginalne oprawy szczęk hamulcowych. Występuje w nich ciekawa rzecz, otóż zarówno w przedniej jak i w tylnej oprawie, rozpieracz szczęk ma drobny (przeze mnie nie lubiany) gwint M8x0,75, który nie występuje tylko tutaj, ale o tym będzie dalej.

Zawieszenie przednie i tylne
Zawieszenie przednie, czyli widelec trapezowy to też niekiedy wybrakowany element pojazdu. A czasem zdarza się, że M04 ma widelec od WFM i uchodzi wtedy ona za M05 (jak było w moim przypadku). Zawieszenie samo w sobie to klasyka, nadaje ono wyrazu i podkreśla estetykę motocykla.

Od początku produkcji zawieszenie nie uległo zmianie, więc nie ma tu jakiś podwójnie wyglądających części (Czy wam też sprężyna rysuję lakier na główce ramy?). Trapez widziany na zdjęciach ma w odróżnieniu do oryginału chromowane ósemki. A tak poza tym jest wizualnie 100% (wizualnie ponieważ niektóre części były dorabiane ze wzoru, a nie przez fabrykę).
Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na sposób malowania szparunków na trapezie. W większości przypadków widuje się tylko dwa pionowe paski, jeżeli ten rodzaj malowania jest poprawny, to można stwierdzić, że były dwa (może więcej) rodzaje malowań. Dlaczego tak twierdzę? Otóż szparunki przedstawione na zdjęciach były robione na podstawie pozostałości oryginalnych, które się zachowały na oryginalnym lakierze.
Zawieszenie tylne. Hmm... W SHL M04 jako element zawieszenia tylnego można traktować ramę, bo motocykl nie jest wyposażony ani w suwak, ani wahacz. Tył jest po prostu sztywny, co niewątpliwie dodaje uroku. Brak resorowania tylnego koła jest za to zrekompensowany bardzo wygodnym, skórzanym siedzeniem, osadzonym na sprężynach (często za bardzo rozciągniętych lub za miękkich).

Lampa
Prócz przewodów jest jeszcze między innymi lampa przednia. I tutaj chciałbym zwrócić uwagę na dwa szczegóły. Mianowicie oryginalne lampy miały szpilki, a nie wkręcane śruby (lampy bez szpilek należą raczej do wczesnych WFM-ek). Ale teraz bardziej istotna uwaga klosz lampy ma tylko jeden otwór na przewód, który powinien być umieszczony z dołu po lewej stronie. Gdy znajduje się on po drugiej stronie, to mamy do czynienia lampą od czego innego i wtedy przewody od przełącznika świateł wejdą nam w sprężynę, albo zrobią nieestetyczny objazd.
We wczesnych modelach były instalowane szkła Marciniaka (szkło jest sygnowane) z przedwojennych SHLek. Po wojnie zostało trochę zapasów starych części wiec ogólnie pierwsze SHLki i sokoły 125 były składane z czego popadnie. Miały miedzy innymi krótszy trapez, inną ramę itp.

Tylna lampka. Element który potrafi ucieszyć oko. W czasie całej produkcji motocykl wyposażano w 3?(2) rodzaje lampek. Wpierw była lampka rodem od Sokoła. W modelach SHL 125 z tą lampką może się zdarzyć łamany tylny błotnik. Drugi model lampki jest już praktycznie nie do zdobycia. Różni się ona odrobinę kształtem i rozmiarem szkiełka od lampki powszechnie stosowanej (starsza WFM, lub Junak M07), która też robi się coraz trudniejsza w zdobyciu. Trudno jest mi odpowiedzieć czy była ona stosowana oryginalnie, jeżeli tak to w końcowej fazie produkcji.
Do instalacji elektrycznej należą jeszcze dwie zabawki zainstalowane na kierownicy. Szczególnie ciężkie do upolowania. A jest to wyłącznik zapłonu, oraz przełącznik świateł. Przy montażu tego pierwszego należy pamiętać, żeby był on połączony z odpowiednim zaciskiem na silniku, oraz masą. Mój wyłącznik po zamontowaniu nie działał, dlaczego? Otóż, przeczulony dbaniem o chrom (nie tylko na kierownicy) miejsce gdzie miał być zamocowany guzik owinąłem skórą. Jednym słowem odciąłem go od masy.

Kilka elementów godnych uwagi
Jednym z takich elementów jest tłumik. Często mocowany za pomocą obejmy, lub jest on od WFM. Tłumik w oryginale posiada swój własny uchwyt, więc obejma to najczęściej to mus gdy nie mamy dostatecznie długiej rury wydechowej. Oryginał nie posiada natomiast obejmy na połączeniu rury i tłumika. Na zdjęciach taka opaska jest zainstalowana (strasznie z tego miejsca się kopci), ale wierzcie mi, że po jej ściągnięciu nie natrafi się na żadne nacięcia, jakie występują w tłumiku WFM-oskim. Taka odpowiednia długość wydechu jest wtedy gdy tłumik kończy się wraz z oponą (na oko).

Kolejną częścią je dźwignia hamulca tylnego. Są dwa rodzaje, ale nie takie jakie wymienia katalog. Różnią się one profilem wygięcia. Jeden jest gięty tylko w jednym miejscu, a drugi w dwóch. Jego przegięcia tworzą, można to tak nazwać, wykres funkcji tangens (taki bardziej kanciasty).

Oryginalnie miałem ten drugi i nie wiem dlaczego się go pozbyłem, był ładniejszy. Może aktualnie ktoś z was go ma. Ode mnie powędrował do Warszawy.
Osłona łańcucha, również trudny do zdobycia towar. Wydaję mi się, że podobnie jak z innymi częściami występuje ona w dwóch wzorach. Otóż jeżeli spotkamy na bazarze, lub gdzie indziej, dorabianą osłonę to sprzedający będzie się zarzekał, że była ona robiona ze wzoru. I tu są dwa warianty. Albo ktoś kto to dorabiał spartolił robotę, bo oryginał jest nieco krótszy i niższy, albo jego oryginał wyglądał trochę inaczej. Jedno z tych dwóch jest prawdziwe, ale które? Na zdjęciu widnieje dorabiana osłona.

Zbiornik paliwa, początkowo myślałem, że są dwa rodzaje, ale pewien człowiek oznajmił mi, że jest jeszcze trzeci. Te dwa pierwsze różnią się od siebie w okolicy przodu. Jeden, który występuje wraz z ramą z przykręcaną główką rozszerza się ku dołowi, a drugi jest do ramy spawanej i nie rozszerza się. Natomiast trzeci typ, najstarszy, jest identyczny jak pierwszy, ale otwór kranika paliwa jest umieszczony bardziej centralnie

Skoro jesteśmy przy zbiorniku to trzeba wspomnieć o kranikach paliwa. Było ich aż cztery rodzaje. Pierwszy był miedziany z rezerwą , drugi identyczny wykonany ze stali, trzeci podobny do WFM-oskiego, tylko krótszy. I ostatni, najczęściej widywany i znany, instalowany również w WFM-kach.

Z wszystkimi wymienionymi rodzajami udało mi się spotkać i z przykrością muszę stwierdzić, iż kolejny jest coraz brzydszy.
Charakterystyczną rzeczą dla tego motocykla są śruby i nakrętki zaopatrzone w drobny gwint o skoku 0,75. Jest ich w bród. Według katalogu są wszędzie, ale na szczęście katalog się myli w niektórych przypadkach. A może jest ktoś w Polsce kto zastosował te wszystkie śrubki. Początkowo miałem się pobawić w te wszystkie gwinty, ale gdy poszedłem do znajomego z listą śrubek i nakrętek usłyszałem kosmiczną, nawet jak na niego, cenę. Od razu podziękowałem.
I na koniec sprawa bardziej bliższa naszemu ciału. Siodło miało przynajmniej dwa sposoby szycia. Otóż mogło być obszyte jednym kawałkiem skóry (różne kolory, widziałem nawet jasne), lub tak jak moje posiadać dodatkowo wszytą obwódkę z innego kawałka skóry.

_________________
...Wolność i przestrzeń niczym nieograniczona..


 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 18 stycznia 2010, 23:55 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): niedziela, 13 września 2009, 10:21
Posty: 11
Lokalizacja: Łuków
Wyczerpująco opisałeś SHL. Ze swej strony odnośnie lampy przedniej dodałbym jeszcze dość charakterystyczne elementy. Jest to odbłysnik, który ma dwa otory zakończone kołnierzami. Oprawka żarówki świateł mijania i drogowych nie posiada żadnych zacisków do przewodów elektrycznych. Średnica gniazda cokoła żarówki wynosi bodajże 15 mm. Druga oprawka na żarówkę swiatła pozycyjnego (w latach 50-tych określało się miejskiego) jest o podobnej konstrukcji jednak mnieejsza.
Styki zarówek wraz z zaciskami zamontowane są do płytki wewnatrz lampy. Obok powinien znajdować sie opornik w oprawie ceramicznej do swiateł pozycyjnych (miejskich). Jeszcze jedna rzecz. Mocowanie ramki szkła odbywa sie za pomocą poziomego wkręta. W czaszy powinien znajdować się u dołu blaszany języczek z gwintowanym otworem.
Czasze lamp bez stacyjek ale z otworem u dołu (w osi pionowej) ,bez płytki ze stykami i języczka do ramki i gwintowanymi otworami śrub mocujących według moich wiadomości pochodza od starych ciągników Ursus.

W mojej SHL równiez sprężyna trapezy wyciera lakier ale tylko wówczas gdy motocykl stoi na podstawce centralnej.


 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 19 stycznia 2010, 00:25 
Offline
Zwykły forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 18 lipca 2007, 12:36
Posty: 259
Lokalizacja: Międzyrzec Podlaski
Komar thx..

a może jakaś fotę Twojej shl M04 byś zapodał???


 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 21 stycznia 2010, 17:05 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): niedziela, 13 września 2009, 10:21
Posty: 11
Lokalizacja: Łuków
Dołaczam zdjęcie mojej Suchej Elki.
Pokrycie siodła w chwili obecnej jest zmienione na takie jak powinno być. Oryginalny przełącznik świateł oraz gaszak juz zdobyłem.
Na zdjęciu jest to mało zauważalne ale lampa przednia jest typu ciągnikowego. Orginalną również mam ale czeka na pomalowanie.

Ostatnie zdjęciem przedstawia nietypowy korek wlewu paliwa wykonany z bakielitu. Wszystkie znaki na niebie wskazują, że wlew jest oryginalny. A korek ????
Może ktoś widział coś podobnego?

Obrazek Obrazek Obrazek


 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: czwartek, 8 września 2011, 11:07 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): niedziela, 13 września 2009, 10:21
Posty: 11
Lokalizacja: Łuków
Nigdy nie miałem w ręku oryginalnego zawieszenia teleskopowego od SHL M-05. Dlatego nie mam porównania do teleskopów WFM. Natomiast miałem doczynienia z teleskopami od pierwszych WFM i z późniejszego okresu produkcji. Różnica, jaką spostrzegłem to tylko długość wsporników lampy.


 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: piątek, 10 czerwca 2016, 00:47 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): piątek, 10 czerwca 2016, 00:45
Posty: 1
Motocykl: wsk
Odkopuje kotleta, ma ktoś plik word ze zdjęciami o którym wspomina Komar?


 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: wtorek, 18 października 2016, 12:54 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 18 października 2016, 10:22
Posty: 4
Motocykl: SHL M04
Dear people of this forum,
My apologies for not replying in polish but sadly I don't speak it.
I've acquired an SHL / WFM which I think to be an M04 in parts and I am now trying to put it back together.
I am however missing a few parts and I don't have any electrical schemes either.
I've been searching quite a bit but I can't find anything.
Does anyone have an address where I can find parts or perhaps the electrical scheme or some other information?
Regards,
Johan


 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: wtorek, 18 października 2016, 20:41 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): środa, 20 stycznia 2010, 17:48
Posty: 396
Hi. Please show us the pictures of your bike and the parts which You have, try to look in the links below

http://www.shlka.fora.pl/

http://arecki1113.republika.pl/shlm04.jpg


 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: niedziela, 23 października 2016, 20:36 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 18 października 2016, 10:22
Posty: 4
Motocykl: SHL M04
Hello Wally and others
Thank you for your suggestion,
Hereby the pictures of my bike parts.
I still have to pick up the frame since I was not able to take it with me last time.
the rear fender I have with it has a hinge in it unlike the one in the picture earlier on this forum. it also came with a rear fender painted in a different colour that seemed a lot like the ones on a M05.
with the bike came a number of engine shells, they are similar but have different emblems on them.


Załączniki:
Komentarz: I'm sorry about the image quality but otherwise it wouldn't fit in the upload maxium
SHL_WFM_M04_kleiner.gif
SHL_WFM_M04_kleiner.gif [ 251.96 KiB | Przeglądane 10367 razy ]
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: poniedziałek, 24 października 2016, 13:03 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): środa, 20 stycznia 2010, 17:48
Posty: 396
We wish you success in the renovation of this unique motorcycle :)


 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: poniedziałek, 24 października 2016, 22:08 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 18 października 2016, 10:22
Posty: 4
Motocykl: SHL M04
Thanks :D
I'm going to pick up the frame next week or so and then I can see if and how it all fits together.
If you are interested I could send pictures of my progress.

johan


 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Shl M04 a Wfm......
PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 14:44 
Offline
Zwykły forumowicz

Dołączył(a): środa, 20 stycznia 2010, 17:48
Posty: 396
of course, we are waiting for reports :)


 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB  © 2000, 2007 phpBB Group www.forumimages.co.uk
EkipaUsuń ciasteczka • Strefa czasowa: UTC + 1
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL